Ny i båtlivet, en innføring

Ny i båtlivet, en innføring

Norge har en langstrakt kyst med skjærgård og fjordlandskap – faktisk verdens nest lengste etter Canada. Det gir store muligheter for friluftsliv og rekreasjon på sjøen – med fritidsbåt som plattform.

Noen enkle råd

En fritidsbåt kan være så mangt – og det er nettopp dette som gjør det hele litt ekstra spennende! Det finnes ulike båttyper som egner seg til forskjellig bruk. En båt kan kjøpes splitter ny av en forhandler eller på bruktmarkedet. En båt har gjerne et langt liv der utstyr og motor byttes ut i løpet av livsløpet, og kan således ikke sammenliknes med hverken bil eller bobil. Du kan fint kjøpe en båt fra 70-, 80- og 90-tallet med tidløse linjer, mye båtglede og god annenhåndsverdi. Norge har en rik båtbyggerhistorie og mange brukte båter er utviklet og bygget i og for norske forhold med maritim kvalitet.

En mindre landstedbåt (jolle) for kortere båtturer koster fra noen skarve tusenlapper på bruktmarkedet, og ja – du får faktisk med deg familien på sjøen til et budsjett på rundt 100.000 kroner.

Sesongen eller hele året?

I sesongen, som for de fleste strekker seg fra april/mai til september (men som for all del kan vare hele året de fleste steder i landet), er det vanlig å ha båten liggende på sjøen. Sjekk hvilke muligheter du har for båtplass der du bor. Ofte finnes det en ideell båtforening som drives på dugnad, og som tilbyr båtplass til en rimelig penge mot at du stiller på dugnad et par timer i året. Det kan dessuten gi deg nye båtvenner og mer kunnskap! Det finnes også en rekke kommersielle marinaer som tilbyr båtplass til en litt høyere sum. Et alternativ er også å ha båten på tilhenger og bruke en sjøsettingsrampe for hver båttur.

Om vinteren er det vanlig å ta båten opp på land, enten på tilhenger i hagen, hos en forhandler/marina innendørs eller utendørs, eller på en opplagsplass hos en båtforening. Båtforeningene har gjerne faste opptak- og uttaksdager, der ressurspersoner i foreningen bistår med dette for deg. Normalt vaskes båten, dekkes til med presenning og motor/eventuelt annet utstyr vinterkonserveres - og du kan drømme om ny båtsesong. Når våren kommer er det vanlig å bunnsmøre (bunnstoffe) båten, vaske, polere og vokse, gjøre motorservice og sjøsette. Båtpuss er blitt et hyggelig begrep som omhandler kaffe, matpakke, båtprat i havna og kriblingen etter ny båtsesong! Mange av Norboats medlemsbedrifter (se nederst på siden) kan gjøre hele denne jobben for deg: Du leverer båten etter sesongen og får den tilbake skinnende blank året etter.

Båtmesser og sertifikat

Om våren er også båtmessene som arrangeres over hele landet – eller verden om du vil, et høydepunkt for mange. Å ta båtnyheter i nærmere øyesyn, treffe båtforhandlerne og gjøre noen gode kjøp på utstyr til sesongen. De to største båtmessene i Norge er Sjøen for Alle på Lillestrøm i mars og Båter i Sjøen på Aker Brygge i september.

En båt kan brukes av og til så mangt. Familieturer, ettermiddagsturer etter jobb, helgeturer med overnatting, fisking, vannsport-aktiviteter, til transport, for å utforske nye steder osv. Norges kyst byr på en rekke koselige gjestehavner, rorbuer, tilrettelagte øyer og holmer og sjønære serveringstilbud. En dag på sjøen er aldri lik den forrige!

Gjør deg kjent med båten

Å kjøre båt er ikke skummelt, men som alt annet en tilvenningssak. Du finner mange gode tips til håndtering av båten på våre sider. Vi anbefaler i tillegg å ta båtførerprøven, som for øvrig er obligatorisk om du er født etter 1. januar 1980 og skal kjøre større båt enn 8 meter eller med større motor enn 25 hk. Skal du kjøre båt som er større enn 15 meter (ca. 50 fot) må du ta Fritidsskippersertifikatet (D5L).

Båtliv handler om mye. Først og fremst er begrepet båtvenner tuftet på at alle hjelper hverandre på sjøen og viser hensyn til hverandre, og det stemmer godt på sjøen!

Om det ikke finnes i båten allerede, får du egne navigasjonsmidler for båt – nesten akkurat som på bil eller Google Maps fra mobiltelefonen. En kartplotter bruker sjøkart og viser hvor det er trygt å kjøre. Moderne kartplottere har såkalt «autoruting» - som på bil – slik at du kan velge hvor du skal kjøre, og plotteren finner en safe rute. Husk allikevel å følge med underveis. Det er du som er ansvarlig skipper!

Velkommen om bord!