BÅTBRANSJEFORBUNDET I NORGE

Norboat-autorisasjon hever kompetansen

Norboat-autorisasjon hever kompetansen

Mange båtfolk foretrekker å la Norboats autoriserte verksteder stå for service og reparasjon av deres båter og motorer. Les mer om hvorfor

Kompetanseløft

Bergen Marine Service er et av snart hundre Norboat-autoriserte verksteder. Å bli autorisert gir et kompetanseløft og en ekstra trygghet som kommer kunden til gode.

Bergen Marine Service er premier-verksted for Mercury Outboard, Mercury Diesel og MerCruiser, har plast- og glassfiberverksted og gjør utstyrsinstallasjoner. I tillegg er de autorisert av båtbransjeforbundet Norboat som marinemotorverksted.

Kunde Ernst Gustav Larsen mener det bidrar til økt tillitt. – Det fører til at jeg bruker det samme verkstedet igjen, og det gir meg en trygghet. Ved å bruke et autorisert verksted vet jeg at de har kjennskap til min motor, forteller Larsen.

Øker rekrutteringen

Vi møter Ernst Gustav sammen med daglig leder Lorentz Brandal på bryggeanlegget utenfor Bergen Marine Service. Det er høst og mange som begynner å tenke både vinteropplag og service foran neste båtsommer.

– Vi er opptatt av at alle båteiere skal kunne nyte båtlivet og føle seg trygge på sjøen. Negative opplevelser som for eksempel motorstopp kan legge en demper på båtgleden. Vi har stor tro på et sterkt bransjeforbund som setter krav til sine medlemmer gjennom en autorisasjonsordning. Flere profesjonelle aktører øker rekrutteringen til båtlivets gleder, forteller Lorentz.

Ønsker trygghet

Også Leeres Motorsport i Fredrikstad er autorisert av Norboat. De er merkeverksted for Suzuki, Mercury og Mariner, og har 58 år i båtbransjen på nakken.

– Vi ser en trend i at stadig flere båteiere ønsker å levere båtnøkkelen til oss på høsten og få båten igjen, sesongklar til våren. Da er også kunden opptatt av det som skjer i mellomtiden, nemlig at den blir survet og vedlikeholdt av kompetente mekanikere i en ryddig bedrift og miljø, forteller Kurt Leere.

Trygghetsstempel

Leeres har satset tungt på vinteropplag de siste årene, med to isolerte haller og plass til 220 båter innendørs. I tillegg har de et marinemotorverksted som tar hånd om Suzuki, Mercury og Mariner, og strekker tiden til tar de også andre motormerker.

Kurt presiserer viktigheten av å være autorisert. – For kunden gir det et trygghetsstempel. Foruten kursing fra motorleverandørene får vi betydningsfulle kurs tilrettelagt av Norboat, som i sum gir en garanti for at kundens båt og motor blir tatt godt hånd om. I tillegg stiller Norboat høye krav til oss som verksted. I det ligger også HMS-arbeid og miljø. For eksempel sørger vi for miljøvennlig behandling av kjemikalier og avfall, og holder en gjennomgående høy kvalitet rundt alle aspekter av det å drive et verksted, forteller Leere.

Helt avgjørende

Også kunde Per Arne Pettersen fra Fredrikstad verdsetter autorisasjonen. Han kjøpte en ny Uttern D66 for 12 år siden og har hatt regelmessig service hos Leeres. – I tillegg har det som med alt annet, dukket opp noen småting her og der. Da har det vært betryggende å ha et autorisert verksted i ryggen. De har alltid stilt opp. For meg er det veldig viktig at jeg vet båten blir tatt godt hånd om, og at det er ordnede forhold på verkstedet. Det sier egentlig alt om resultatet også, forteller Pettersen.


Her finner du våre autoriserte verksteder