NBF rekrutteringsfond

I starten av 2025 satt styret i Norges båtbransjeforbund seg ned med administrasjonen i Norboat for å se på hvordan man kunne hjelpe medlemmene. Foreningen hadde spart det meste av medlemskontingentene den hadde fått inn – og selv om denne kun er 100kr pr bedrift, pr år, hadde det etter hvert blitt noen kroner av det i banken.

Det første tiltaket som ble besluttet var opprettelsen av NBF rekrutteringsfond. Dette er en sum penger som styret hvert år setter av til å støtte medlemmene med deres ulike initiativ. Alle NBF medlemmer kan søke om midler fra fondet, dersom de trenger støtte til å driver rekruttering.

Informasjon om NBF Rekrutteringsfond

  • Fondet som avsettes til dette formålet tas av NBF sine oppsparte midler.
  • For 2025 settes det av totalt 100.000 NOK.
  • Den enkelte bedrift kan kun søke midler 1 gang pr år, for å sikre at flest mulig får glede av budsjettet.
  • Midlene tildeles etter «førstemann til mølla» prinsippet, frem til årets fond er brukt opp.
  • Denne ordningen vil revideres årlig av styret i NBF.
  • Det er mulig å søke om inntil 20.000,- NOK pr bedrift
  • Det kan innvilges støtte til arrangementer i eget hus (f eks skolebesøk) og på eksterne arenaer (f eks utdanningsmesse)
  • Søknadene blir vurdert og eventuelt godkjent av styret i NBF.

Søknadskriterier – slik søker du om midler

Søknad om midler må sendes pr epost til post@norboat.no. I emnefeltet skriver du «Søknad: NBF rekrutteringsfond».

Hver søknad har en behandlingstid på inntil 14 dager. Søknaden må inneholde info om følgende:

  • Tid og sted for gjennomføring
  • Navn og org nummer på bedriften som søker støtte
  • Hvilke ansatte fra bedriften som skal delta
  • Arrangør eller samarbeidspartner for arrangementet/aktiviteten det søkes støtte til
  • Beskrivelse av aktiviteten eller arrangementet
  • Beskrivelse av kostnadene som ønskes dekket og herunder en spesifisert oppstilling av disse

Retningslinjer

  • Det er kun mulig å søke midler fra fondet til å dekke konkrete og dokumenterbare utgifter til et arrangement eller initiativ tilknyttet rekruttering til båtbransjen.
    • Eksempler på dette er: fraktkostnader tilknyttet skolebesøk (f eks båt, motor eller utstyr), buss for elever bedriftsbesøk, mat og drikke til elever på bedriftsbesøk, stand på utdanningsmesser og lignende.
    • Bedriftens alminnelige kostnader slik som lønn/overtid, husleie og lignende dekkes ikke.
  • Bedriften som søker midler må fremlegge kvitteringer etter gjennomføring og det vil foretas en avregning. Altså: du får innvilget et max beløp og må tilbakeføre midler dersom det viser seg å bli rimeligere enn antatt.
  • Aktiviteten må dokumenteres, minimum i form av bilder eller video, gjerne også tekst. Dette sendes til post@norboat.no
  • Mottaker av støtte plikter alltid til å markedsføre båtbransjen som helhet, i tillegg til seg selv.

Krav til mottaker av støtte

For de som mottar støtte fra fondet kreves det at de ansatte som representerer bedriften på aktiviteten eller arrangementet gjør sitt ytterste for å representere båtbransjen på en god måte. Det forventes at man stiller godt forberedt, fremstår presentabel, både i egen person og i form av utstilling/lokaler/utstyr og har en positiv innstilling og fremtreden.

PS! Skal du f eks på et skolebesøk eller stå på stand på en utdanningsmesse har Norboat roll-ups og brosjyrer du kan låne/få. Ta kontakt hvis du ønsker dette.

Bransjens rekrutteringsbrosjyre

Visste du at Norboat har laget en helt egen digital rekrutteringsbrosjyre for båtbransjen?

Her kan du laste ned QR kode som leder direkte til den digitale rekrutteringsbrosjyren Norboat har fått utarbeidet sammen med representanter fra bransjen og opplæringskontor.

LAST NED QR KODE og print ut, så kan du henge den opp i butikken/verkstedet/kundemottaket ditt. Brosjyren egner seg like godt på mobil, pad og pc/mac.

Se digital rekrutteringsbrosjyre Last ned QR-kode

Bilfag, opplæringskontorene og lærlinger

Norboat har et aktivt samarbeid med opplæringskontorene for å sikre at utdanningsløpet er tilpasset behovet i bransjen og at vi kan formidle informasjon mellom de involverte i spørsmål som angår lærlinger.

Det jobbes tett med opplæringskontorene, og vi deltar blant annet på messer hvor vi sammen med disse har elever som bemanner standen. Gjennom dette kan de demonstrere sine kunnskaper, rette fokus på sitt fagområde og synliggjøre kompetanse for de som ønsker lærlinger.

Vi gjør oppmerksom på at det finnes opplæringskontor i hele Norge, som er behjelpelige med alle spørsmål du måtte ha i forbindelse med det å ha lærlinger i bedriften. Du finner bilfag.no sin oversikt over samtlige opplæringskontor tilknyttet bilfag her: https://www.bilfag.no/opplaringskontor/

For mer informasjon, kontakt Thomas N Bjønness – 905 29 911 eller pr mail tnb@norboat.no

Lærlinger

Rekruttering til bransjen er viktig. Gode mekanikere, båtbyggere og andre kompetente medarbeidere etterspørres ofte. Norboat oppfordrer bransjens medlemmer til å ta inn lærling. Det å være en lærlingebedrift er et samfunnsansvar, i tillegg til å være den beste måten å rekruttere gode fremtidige medarbeidere til akkurat din bedrift. Ved å ha lærlinger er du med på å forme dine potensielle fremtidige medarbeidere akkurat slik du ønsker.

Her kan du lese mer om hvordan din bedrift kan bli godkjent lærlingebedrift:

https://utdanning.no/tema/arbeidsliv_videregaende_opplaering_yrkesfag/hvordan_bli_laerebedrift

BÅTBRANSJEN PÅ SNAP – BLI MED Å SKAPE INNHOLD

Rekruttering til bransjen vår er viktigere enn noen gang og for å nå de unge potensielle er det viktig å være synlige der de bruker tiden sin. Norboat har derfor etablert Snapchat profilen «Båtbransjen». Denne profilen har til hensikt å dele så mye innhold som mulig fra hverdagen i båtbransjen.

Allerede nå har vi fått et knippe faste bidragsytere som sender oss innhold vi deler, men vi ønsker oss enda fler.

Det er veldig enkelt å bidra:

  1. Klikk på profilen ‘batbransjen’ til høyre/bildet eller søk opp profilen i Snapchat appen din
  2. Legg til ‘batbransjen’ som venn
  3. Når du tar en video eller et bilde fra et eller annet på jobben: del den med ‘batbransjen’ – så deler vi innholdet dit videre ut til folket.