Båtbransjen hedrer Eivind Amble

Båtkonstruktør, designer og teknisk orakel Eivind Amble begraves tirsdag 12. august 2025.

Eivind Amble ble 87 år gammel, og begraves tirsdag 12.august 2025 kl 1430 i Oddernes Kapell. Hele båtbransjen i Norge minnes Amble som en stor ressurs, med hjerte for design, konstruksjon og finurlige tekniske detaljer.

Listen over Eivind Ambles egne design er lang, og han har satt sitt preg på flere hundre båtmodeller gjennom sin lange yrkeskarriere. Alt fra små fritidsbåter, til redningskøyter, tendere til yachter og ulike yrkesfartøy. Foruten utallige båtmodeller og design, både på egenhånd og i samarbeid med andre velkjente navn i båtbransjen, er hans innsats med standardiseringsarbeidet på 1990 og utover 2000 tallet uvurderlig. En samlet båtbransje er evig takknemlig for all hjelp og bistand Eivind bidro med da plutselig det ene etter det andre standradiseringskravet kom fra EU. Siden 1998 har det vært krav om CE merking på alle fritidsbåter som skal settes på markedet. Før dette ble norske båter bygget etter Nordisk Båtstandard.  Denne overgangen hadde vært særdeles mye vanskeligere for båtbransjen i Norge uten Eivinds innsats med å oversette og tolkninger / forklaringer på hvordan bransjen skulle forholde seg til de ulike dokumentene og nye formkravene fra EU. Vi siterer Eivind selv: «I Norge har vi hatt en tradisjon for å skrive lovtekster og forskrifter som er forståelige, men slik er det ikke lenger. Norske dommere og båtbyggere klarer ikke tolke ISO normene da de er så uoversiktlige.»

Henrik Askvik, grunnlegger av og styreleder i Askeladden Boats, minnes Eivind Amble på følgende måte:

«Jeg husker Eivind best for den fantastiske jobbe han gjorde for norske båtbyggere på 90’ tallet med å hjelpe oss å tilpasse oss det nye EU direktivet for fritidsbåter og få norskproduserte båter CE merket!

Vi hadde fått store utfordringer med denne overgangen om ikke Eivind hadde ledet veien for hele samlingen av norske båtbyggere i denne krevende prosessen. Samtidig var Eivind høyt respektert internasjonalt og representerte Norge og Norden i de fleste Europeiske komitéer som utarbeidet ISO-standarder som dagens båter designes og bygges i henhold til. Han ivaretok spesielle norske og nordiske særinteresser. Vi kan den dag i dag takke Eivind for at de særnordiske ankervinsjene akter fortsatt er lovlig å installere selv om åpningen innløpet til ankertauet ligger under down flooding høyden. Eivind hadde stor og unik kunnskap på alt innenfor båtdesign og da Askeladden skulle designe sin første og eneste båt med innenbordsmotor og V-gir var det Eivind som hjalp oss med å løse denne utfordringen der han selvfølgelig hadde kompetansen vi manglet.

Eivind var først og fremst et flott menneske og jeg er stolt over å kunne tenke på Eivind som en venn. Jeg vil gjerne få lov til å ønske fred over Eivinds minne!»

Tore Christian Halvorsen, teknisk rådgiver og takstmann, minnes Eivind Amble som følger:

«Tore, -det er en plass du kan forsvare vekta og det er i en Dampveivals, men i fritidsbåt, så blir det for tungt…

Eivind var en flott mann og hvor mange ganger har jeg ikke kost meg med hans spesielle humor og skrivemåte. I samtaler på telefon, på hytta eller på Metstrade med en Aquavit. Alltid koselig, derfor har jeg ringt han også i senere år bare for å snakke

Listen over minneord er lang, og vi henviser derfor til Jølstad begravelsesbyrås minneside for Eivind.

NORBOAT vil med dette, på vegne av hele den norske båtbransjen takke for all innsats gjennom en mannsalder og lyser fred over Eivind Ambles minne.