Ny standard avløser NORBOATs installasjonsveiledning fra 2021.
I november 2021 publiserte NORBOAT «Installasjonsveiledning om bruk av litiumbatterier i fritidsbåt» som følge av at det ikke fantes noen ISO standard på temaet. Hensikten var at båtbyggerne skulle kunne benytte seg av veiledningen i deres risikovurderinger, og således bidra til trygge og sikre installasjoner av litiumbatterier i båter, med alle de fordelene disse batteriene representerer. Denne veiledningen erstattes nå av den nylig publiserte ISO Standarden. Endelig kan norsk båtbransje installere Litium batterier i mindre fartøy med en nasjonal standard i ryggen.
Den internasjonale standarden ISO 23625:2025 er nå publisert i Norge under Standard Norge, og full tittel er
NS-EN ISO 23625:2025
Mindre Fartøy
Litiumionbatterier
Standarden kan kjøpes hos Standard Norge på følgende link: https://standard.no/nettbutikk/
Det er mange fordeler med den nye standarden, fremfor alt at den er enklere og mer hensiktsmessig enn veiledningen som ble publisert. Mye av kravene i standarden bygger på batteriprodusentens anbefalinger, samt at standarden definerer noen helt konkrete krav til installasjonen og sikkerheten rundt bruk av litiumbatteriene ombord.
Den nye ISO standarden gjelder alle båter under 24 meter (ikke kun fritidsfartøy), som har batteriinstallasjoner under 60V og over 500Wh (tilsvarende ca 41Ah 12V). Det skilles ikke mellom fremdrift og forbruksbatterier, men dersom installasjonen er over 60V, eller over 1500Wh og skal brukes til fremdrift, er det ytterligere krav som trer i kraft.
Generelt henviser standardens krav til at installatør alltid skal følge batteriprodusentens anbefalinger og spesifikasjoner, i tillegg til å henvise til ulike øvrige standarder som går på brannsikkerhet, AC og DC strøm i båt, IP klassifikasjoner mv.
Det er krav om BMS (Battery Management System), som skal overvåke spenning, strøm inn og ut av batteriet (-ene), intern temperatur og parasittbelastning. Denne BMS’en skal ha trinnvis nedstengning av batteriet (-ene), samt hørbar / synlig alarm. Hensikten med BMS’en er å sikre batteriinstallasjonen mot overlading og overutladning og slik at batteriet (-ene) til enhver tid er innenfor batteriprodusentens anbefalinger.
Videre er det krav til installasjonen og plasseringen av batteriet (-ene), samt øvrige krav relatert til sikkerhet og brannvern.
NORBOAT medlem Farco, ved Håkon Ingvaldsen, har allerede laget en norsk kortveiledning som baserer seg på den nylig publiserte standardens krav og definisjoner. Kortveiledningen kan leses her:
Kontaktperson hos Norboat :
Thomas Nicolai Bjønness
Seniorrådgiver


METSTRADE 2025 er i gang!
Les sakenBåtbransjen på Snapchat
Les sakenLøyvekrav fra 01.01.2026 treffer kanskje båtbransjen
Les saken